Nu ska jag ta och skriva lite om forspaddlingen jag var på. Vi paddlade från Ljördalen i Norge, till Sälen i Dalarna, Sverige. Ja, de flesta vet nog ungefär var Sälen ligger, men jaja. Den första dagen reste vi mest, möttes på Centralstationen i Stockholm. Därifrån tåg till Borlänge, och sedan vidare men buss till Sälen. Sen åkte vi taxi till Ljördalen. Vi fick nog i kanoterna vid 5-tiden, och paddlade i ca 2 timmar tror jag.Vi stannade sedan och hittade en bra lägerplats.


Bild från första dagen, lugnt vatten än så länge. Dock blir det mer fors sedan, trots att det ser så lugnt och fridfullt ut i början.

Under veckan bodde vi i vindskydd, lagade mat över öppen eld, och bodde tillsammans med tusentals mygg och knott. De flesta dagar kom vi inte iväg förens 11 ungefär, och en dag kom vi iväg vid 1. Och vi äter inte lunch innan vi har paddlat en bit. Den senaste dagen åt vi lunch vid 5, och middag vid 12 på natten. När halva veckan gått hade vi en vilodag, fast särskilt mycket vila blev det inte. Vi fick bära stenar och hämta ved, bära ved, och hugga ved. Men vi byggde en bastu sedan, så det var värt allt slit. Eller nästan allt. När vi bastat klart så var det bara att hoppa ner i vattnet och tvätta sig, och en del  av vattnet i ån är smältvatten från snön på de höga bergen, så det var inte lite kallt kan jag säga.Sedan blev det kväll, och vindskyddet kom inte upp innan 12 på natten, vi blev nog inte klara före 1 ens. Och när det väl var uppe så såg det ut att kunna rasa ihop när som helst.

Jag kände att jag måste bara fotografera, så jag har åtminstone ETT minne från paddlingen. Det var lite svårt, eftersom att det var som mörkast just då, mörkare än så skulle det inte bli på hela natten. Men om ni tittar noga så kan ni nog se lite av hur skruttigt det var, och dessutom så var det blött efter kvällens regnskur. Ville ta ett kort på älven också, men det visade sig att jag ser bättre i mörkret än min kamera😛 fast det hade jag räknat med. Men bakom lövet skymtar ån i alla fall, även om man inte ser den så lätt på kortet.

Det var de tre korten jag han ta innan batteriet tog slut, men vi hoppas på fler efter sommarens äventyr. Men från och med nu kanske jag inte kommer skriva så långa texter på ett tag, eftersom jag antagligen kommer skriva från min mammas mobil ett tag framöver. Men ha det bra, och jag hoppas att du och din familj får en trevlig sommar!😀